Punca bearing tayar kereta rosak

Wednesday, December 01, 2010


Saya dpt dr web ini. 

Penerangan dr Ruth@Tas
Khon Thai Su Su:
Credit to him.

Biasanya bearing boleh rosak apabila; 

1) Air masuk kena bearing (pastikan penutup ketat). 
2) Berlaku perlanggaran yang agak kuat dibahagian tersebut 
3) Overload (ada bawak masuk beras siam or awek siam secara kuantiti yang banyak) he..he.. Laughing 
4) Kualiti barangan (semua mau murah sekarang).
5) Tukar kepada sport rim yang lebar dan besar. 

It might be mslh lain juga,depends on keadaan, spec kereta. Jika ade punca2 yang lain, blh share2 kan ye..


Nk bgtau simptom yg menandakan mmg bearing tayar yg menjadi mslh;

Selama ni memandu jika bunyi kereta anda di luar biasa iaitu, *Bunyi kereta berdengung.*, kdg2 rsa mcm bunyi motorboat je. Haha..tp ramai yg ckp berdengung, kemungkinan besar ialah masalah bearing. Kdg rsa mcm bunyi kereta buruk sgt, pdhl xde la buruk sgt kan..walaupon tahun 2002. ;) Smile sket. Setiap kali servis air filter mesti kne servis, jdnya bkn mslh air filter. Sebelum ni ade bunyi mcm bergesel, sangat benci dan x selesa dgr bunyi tu, kdg juga bunyi krek...krek...krek...time2 slow @ traffic lights(TL)..dlm ht wow..sgt buruk kete aku okeh..tp semua bunyi tu dah x de. Sbrnya hari pertama lps baiki bearing utk empat2 tayar, keluar bunyi baru pula. Aisehman..Suspect pomen skru terlalu kemas ke ape kan..Alih2 hari kedua nak pergi keje, dh xde plk bunyi tu.

* Blm masanya tukar baru. ;) Syg juga cinta pertama. Tunggu zaman kaya
menjelma..bila? bila?


1 lovely person said:

Anonymous at: December 16, 2011 at 11:02 PM said...

bru je lpas tkar bearing tayar belah kiri dpan..da hlg bunyi ngong2..terbang rm150..huhu..tpi yg ptg bnyi da hlang..safety pun trjamin..huhu.